Ontwerp voor renovatieproject De Bieb
In Eibergen gaan leerlingen van klas 1 en 2 aan de slag met een opdracht van bouwbedrijf Van Wijnen. Zij onderzoeken hoe een deel van het Hengelose renovatieproject De Bieb opnieuw kan worden ingericht tot een plek waar mensen elkaar ontmoeten en kennis delen. De groepen mogen zelf bepalen of ze een woning, ontmoetingsruimte, werkplek of dakterras ontwerpen, zolang verbondenheid centraal staat.
>> Over dit project is een mooi artikel in de krant verschenen!
Meedenken over nieuwe school
De onderbouw in Haaksbergen ontwerpt, in opdracht van de wethouder voor schoolhuisvesting, onderdelen van een nieuwe school die over enkele jaren gebouwd zal worden. Leerlingen bedenken oplossingen voor bijvoorbeeld een verdieping of de buitenruimte. Met ondersteuning van ICS en Architecten VOORMORGEN werken ze toe naar circulaire en toekomstbestendige plannen.
Toekomstgerichte woonwijk
De vierdejaars in Haaksbergen werken aan een ontwerp voor een nieuwe woonwijk van zo’n drie hectare. In samenwerking met Van Wijnen Projectontwikkeling onderzoeken zij hoe het gebied kan uitgroeien tot een leefbare en veilige omgeving. De groepen richten zich daarbij op één van de thema’s duurzaamheid, inclusiviteit of veiligheid. Later in het schooljaar volgt een extra project in samenwerking met Saxion Hogeschool over het stationsplein in Enschede.
Afsluiting projecten
Alle projecten duren tien weken en lopen tot eind januari. Gedurende deze periode werken leerlingen uit klas 1 en 2 vier lesuren per week aan hun opdracht; de vierdejaars drie lesuren. Elk project wordt afgesloten met een presentatie voor de opdrachtgever, ondersteund door een zelfgemaakt 3D-model of maquette en een bijbehorende posterpresentatie. Hiermee laten onze leerlingen zien wat het betekent om op een Technasiumschool te leren en te creëren.
Wij worden in januari een Technasiumschool
Op vrijdag 16 januari 2026, vieren we dat we het predicaat Technasium in ontvangst nemen en daarmee officieel een Technasiumschool zijn! Een Technasiumschool biedt onderwijs waarin onderzoekend en ontwerpend leren centraal staat. Leerlingen werken aan echte opdrachten van bedrijven, overheden en organisaties uit de regio. Ze leren hierbij projectmatig werken, oplossingen ontwerpen en deze presenteren aan een echte opdrachtgever. Zo ontwikkelen zij technische, creatieve én samenwerkingsvaardigheden die goed aansluiten op vervolgstudies en de praktijk.