Bezoek uit Duitsland

29-06-2022

Op maandag 20 juni mochten de leerlingen in het kader van vwo-plus internationalisering uit leerjaar 1 bezoek uit Duitsland ontvangen. 19 leerlingen en 2 docentes van de Sekundarschule Horn Bad Meinberg (bij Paderborn), kwamen voor een 3-daags bezoek naar Haaksbergen. Onze leerlingen hadden eerder al via het online platform eTwinning kennis gemaakt met de Duitse leerlingen. Extra leuk dus dat we elkaar nu in het echt konden ontmoeten.

Op maandag werden onze Duitse gasten vrolijk ontvangen met een typisch Nederlandse lunch: witte en bruine broodjes, beschuit, kaas, maar natuurlijk ontbraken ook de hagelslag en de pindakaas niet. Na de lunch werden de Duitse leerlingen door de Nederlandse leerlingen rondgeleid door school. In het centrum van Haaksbergen volgde nog het gekke opdrachten spel in gemixte teams. Om 15.30 uur gingen de Duitse leerlingen met de Nederlandse leerlingen mee naar huis om samen de middag door te brengen en 's avonds samen te eten: pannenkoeken was toch wel het meest geserveerde gerecht.

Op dinsdagochtend volgden de Duitse leerlingen samen met de Nederlandse leerlingen de lessen volgens rooster. De Duitsers waren onder de indruk van onze school. Vooral dat het overal zo netjes was en ook de vriendelijkheid van iedereen vonden ze erg fijn. Na de lessen zijn we richting Rutbeek gefietst waar we met veel plezier een uur mochten tuben en daarna een uur Archery Tag gespeeld hebben. Terug op school hebben we, opnieuw typisch Nederlands, samen patat met een kroket of frikandel gegeten. Beide snacks waren voor de Duitsers onbekend, maar ze vonden het allemaal erg lekker.

Na het eten barstte het feest los. Samen hebben we een geweldige karaoke avond gehad. Na een polonaise op het lied “Mama Laudaaa” zat de sfeer er goed in. We hebben de dag met veel plezier kunnen afsluiten.

Op woensdagochtend werd er, na 3 uur les volgens rooster, nog gevoetbald: Duitsland tegen Nederland. Er volgde nog een groepsfoto en om 12.30 uur namen we afscheid van elkaar. We houden natuurlijk contact en verheugen ons al op volgend schooljaar, waar dan wij een bezoek zullen brengen aan de Duitsers.

Foto Uitwissling