Bijzondere kunstwerken over duurzaamheid

13-12-2021

Bijzondere kunstwerken van leerlingen over duurzaamheid gepresenteerd bij kringloop Wawollie!

Eindexamenleerlingen Kunst Beeldende Vorming van het Assink lyceum in Haaksbergen hebben de examenopdracht gekregen voor een project met als thema duurzaamheid. Hiervoor zijn ze afgelopen maanden druk geweest, dat begon allereerst met het uitzoeken van een kledingstuk bij kringloopwinkel Wawollie in Haaksbergen.

De leerlingen hebben hele verschillende werken bedacht. Zo is er een korte film gemaakt en zijn er kledingstukken op bijzondere manier vermaakt of aangepast. Romée uit 6 vwo heeft van een tas een planten-pot met een levende plant gemaakt. Vervolgens heeft ze een fotoshoot gehouden net zoals dat bij een echte reclame hoort. Deze reclame eindigt met de tas die in de aarde valt. Dit als symbool dat het product al bedoeld is voor een kort tijdelijk bestaan. Romée drijft hiermee de spot naar kapitalistische kledingbedrijven. De plant moet mensen het idee geven dat het gaat om het welzijn van de natuur, maar eigenlijk ligt daar de interesse van de bedrijven helemaal niet. Dat maakt ze hiermee goed duidelijk en zeer passend bij het thema.

Na dit project gaan de leerlingen nog een afstudeerwerkstuk maken welke in maart op school gepresenteerd gaat worden. Veel leerlingen met Beeldende Vorming in hun pakket maken de keuze voor kunst- en creatieve opleidingen.

Vanaf donderdag 16 december a.s. is de expositie te bezichtigen. We kunnen helaas vanwege de omstandigheden geen officiële bijeenkomst organiseren. De expositie is te bezoeken bij Wawollie in Haaksbergen aan de Albert Cuyplaan 4 en eindigt op 29 januari 2022.

Het project is mogelijk gemaakt dankzij Wawollie Kringloop Haaksbergen en 20 eindexamen leerlingen 5 havo en 6 vwo van het Assink lyceum Haaksbergen.

Plantentas