Leerlingen nemen met succes voor twee dagen restaurant over

16-02-2023

Derdejaars vmbo-leerlingen van het Assink lyceum hebben, voor het vak D&P, twee dagen het Grand Café Time For You in Neede overgenomen. De leerlingen hadden alles zelf in handen: van voorbereiding tot promotie en van het bereiden van een driegangenmenu tot het serveren hiervan. Zeker 60 gasten hebben genoten van een Italiaans of Mexicaans driegangenmenu.

Het vak D&P (Dienstverlening en Producten) wordt op de locatie Parallelweg projectmatig aangeboden en afgesloten met een eindopdracht. De docenten waren voor de profielmodule ‘Organiseren van een activiteit’ op zoek naar een eindopdracht die zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid staat. Op deze manier kunnen de leerlingen de geleerde theorie in de praktijk brengen en zo ervaren hoe het er in het echt aan toegaat. Dit geeft de leerlingen extra motivatie om de opdracht uit te voeren.

Win-win situatie

Zodoende werd het contact gelegd met Mary Mensinga van Time for You. Zij reageerde direct enthousiast en de kogel was al snel door de kerk! Mary vertelt: ‘Wij vinden het ontzettend belangrijk dat deze leeftijdsgroep in aanraking komt met de praktijk. Wij zien dat zij hierdoor een enorme ontwikkeling doormaken en erachter komen of dit soort werk bij hen past. Daarnaast is het voor mij ook een mooie mogelijkheid om mezelf te blijven ontwikkelen in het coachen en opleiden van nieuwe horecapersoneel. Het is dus eigenlijk een mooie win-win situatie!’

Voorbereiding

Tijdens de lessen voorafgaand aan deze afsluiting, hebben de leerlingen geleerd over het organiseren van een activiteit, koken, hygiëne en gastheerschap. Ook was er aandacht voor promotie, waaronder het ontwerpen van een eigen uitnodiging en het schrijven van een persbericht. De verbazing was groots toen de leerlingen ontdekten dat hun persberichten ook daadwerkelijk werd geplaatst door NieuwsuitBerkelland.

Groot succes!

De twee avonden in het restaurant waren een groot succes. De gasten, veelal ouders en andere familieleden, vonden het ontzettend leuk om hun kind aan het werk te zien. Eén van de ouders gaf na afloop aan dat, nu hij heeft gezien wat zijn zoon allemaal kan, hij zijn zoon wel vaker de keuken kan toevertrouwen. Dat zag zijn zoon ook zeker wel zitten, behalve de afwas dan!

Leerzame avonden

Voor de leerlingen waren het twee uitdagende en leerzame avonden. Ze hebben nu zelf kunnen ervaren of een evenement organiseren bij hen past en of het werken in de horeca iets voor hen is. ‘Het oefenen in de afgelopen weken was al leuk, maar met zo'n avond dat het echt is, dan is het pas echt leuk’ en ‘Ik vind werken nu toch ineens wel heel erg leuk. Ik voel me net een manager’ waren enkele van de lovende reacties van de leerlingen. Ook Mary heeft van de avonden genoten: ‘Ik hoop dat naar aanleiding van deze twee avonden sollicitaties volgen. Verschillende jongeren hebben zeker kwaliteiten laten zien en die kunnen we in ons restaurant goed gebruiken.’

Voor alle partijen waren het fijne avonden, wellicht wordt het zelfs een jaarlijks terugkerend project.

Overname Restaurant Grand Cafe Time For You