Samen leren en samenwerken met leeftijdsgenootjes uit het buitenland

17-02-2022

De samenleving en arbeidsmarkt worden steeds internationaler. Daarom is het zo belangrijk om leerlingen de benodigde kennis en vaardigheden bij te brengen om optimaal te kunnen functioneren in deze geglobaliseerde omgeving. Leerlingen uit klas 1 van vwo-plus leren dit tijdens het project ‘Daily-life – an international exchange’.

Tijdens dit project werken ze samen met leeftijdsgenootjes uit het buitenland. Het is de bedoeling dat leerlingen van elkaar te weten komen hoe hun dagelijks leven eruitziet en waarin dat verschilt van hun leeftijdsgenoten in het buitenland.

Europees online platform

Om leerlingen in aanraking te laten komen met jongeren die een andere culturele achtergrond hebben en een andere taal spreken, werken we op het Assink lyceum samen met twee buitenlandse scholen via het Europese online platform eTwinning. Zo kunnen wij contact hebben met elkaar en onderling kennis uitwisselen. Onze leerlingen werken samen met Duitse en Franse leerlingen binnen Twinspace, een veilig platform binnen eTwinning. Daar komt de samenwerking ook echt tot leven. Het project is zorgvuldig voorbereid middels intensief contact (online en fysiek) tussen de betrokken docenten.

Eerste online ontmoeting

Het project is gestart met een voorstelrondje. Iedere leerling heeft een video gemaakt waarin hij/zij zichzelf in het Engels voorstelt. De video's zijn in elk land met veel plezier bekeken.
Voor de eerste online ontmoeting hebben de leerlingen binnen hun eigen nationale groepjes vragen opgesteld: wat willen ze van hun buitenlandse leeftijdsgenoten te weten komen en wat willen ze over zichzelf vertellen? Tijdens de internationale online ontmoetingen in Teams hebben de leerlingen uit Nederland, Duitsland en Frankrijk zichzelf voorgesteld en gepraat over hun families, hobby's en school.

Icebreaking activities

Er werden online icebreaking activities gedaan om elkaar beter te leren kennen. Bijvoorbeeld met behulp van een dobbelspel of met het stellen van niet-alledaags vragen als ‘Wil je liever rijk zijn of veel vrienden hebben?' en ‘Wil je liever in bad gevuld met ijsblokjes of tomatensoep?'.

Ook hier stonden de leerlingen voor uitdagingen. De Fransen spraken nauwelijks Engels, maar met behulp van verschillende talen, gebaren en vertaalsites hebben de leerlingen elkaar toch een beetje kunnen leren kennen en dingen over elkaar kunnen uitwisselen. Het was spannend, maar ook heel leuk. Er zijn binnen enkele groepjes al contactgegevens van elkaar uitgewisseld om ook buiten het project contact te kunnen houden. Niet alleen de leerlingen, maar ook de docenten hebben er nieuwe vrienden bij.

Een video maken over je cultuur

Als laatste gezamenlijke internationale opdracht werken de leerlingen in groepjes samen aan een eigen gekozen onderwerp dat te maken heeft met cultuur. Zoals feestdagen, gerechten, school(systeem) of mode, en maken hierover een filmpje hoe dit in hun eigen land is. Ook de Duitse en Franse leerlingen met hetzelfde onderwerp doen dit voor hun land. Op 10 maart staat er een nieuwe online ontmoeting op de agenda en laten ze de gemaakte video's aan elkaar zien. De leerlingen gaan vervolgens op zoek naar verschillen en overeenkomsten in hun eigen en de andere cultuur. Daarna zullen de leerlingen een korte reflectie schrijven over hoe zij terugkijken op de internationale samenwerking.

Logowedstrijd

Voor het online platform van eTwinning is er door de deelnemende docenten een logowedstrijd opgezet. Het doel was een passend logo voor het project Daily Life – an international exchange te maken. Van 10 Nederlandse logo's is het logo in de bijlage gekozen. De Franse en Duitse leerlingen zullen hun inzending zo snel mogelijk sturen en dan wordt er het winnende logo gekozen als logo voor ons internationale project.

Internationalisering (Large)