Techniek en technologie op het Assink lyceum

06-12-2022

Op onze school gaan leerlingen aan de slag met de nieuwste technologieën en technieken. Naast werken met bestaande technieken, maken zij kennis met o.a. virtual reality (VR), hololenzen, vinylplotter, lasercutter, augmented reality en drones.

Wij willen hiermee leerlingen enthousiast maken voor techniek en technologie! Want techniek kom je overal tegen en is overal in verweven. Zo worden leerlingen voorbereid op de beroepen van de toekomst, die waarschijnlijk nu nog niet eens bestaan.

Techno Centrum locatie Rekkenseweg

De locatie Rekkenseweg in Eibergen is de eerste locatie van het Assink lyceum die een gloednieuw Techno Centrum heeft. In het Techno Centrum is er plek voor alle leerlingen. Dat betekent dat de vmbo-basis/kader leerlingen gebruik maken van dit lokaal tijdens DOE. De leerlingen die les volgen binnen de vmbo-theoretische leerweg/havo maken gebruik van dit lokaal tijdens het vak mn-tto. Havo/vwo leerlingen maken bij het vak onderzoek gebruik van het lokaal. Zelfs leerlingen van de basisscholen kunnen hier straks terecht om workshops en lessen te volgen. Begin 2023 wordt het Techno Centrum officieel geopend!

Locatie Van Brakelstraat en Bouwmeester

De locatie Van Brakelstraat en de locatie Bouwmeester blijven natuurlijk niet achter! Zij krijgen uiteindelijk ook een gemeenschappelijk Techno Centrum. De verwachting is dat deze in september 2023 klaar is. Leerlingen uit leerjaar 1 en 2 gaan net zoals de leerlingen van de locatie Rekkenseweg aan de slag met de 7 werelden van techniek en gaan ze aan het werk met de middelen en apparatuur die hierbij horen.

Waar komt het idee van een Techno Centrum vandaan?

Het Techno Centrum is een direct zichtbaar resultaat van diverse ontwikkelingen die een aantal jaar geleden zijn gestart. Al sinds 1 januari 2020 zijn tal van werkgroepen actief die als doel hebben om leerlingen voor de techniek en technologie te enthousiasmeren. De werkgroepen maken onderdeel uit van STTO. STTO staat voor Sterk Techniek Technologisch Onderwijs. Assink lyceum werkt hierin samen met het Marianum, Staring College en het Zone College. Het doel van deze samenwerking is om binnen de regio leerlingen de mogelijkheid te geven zoveel mogelijk kennis te laten maken met techniek en technologie.

Deze ontwikkeling wordt ook opgepakt in het basisonderwijs en krijgt bij ons op school vorm door naast ons onderwijs ook de vervolgopleidingen erbij te betrekken. We willen niet alleen vmbo-leerlingen interesseren voor techniek, maar ook juist leerlingen in andere onderwijsstromen. Door ze in aanraking te laten komen met techniek komen ze te weten wat er allemaal mogelijk is.

Meer zien van en lezen over het Techno Centrum!

Techno Centrum VR Bril