Wolkenjagers: een ‘huisgemaakte’ musical van het Assink lyceum

18-10-2022

Leerlingen van het Assink lyceum van de locatie Bouwmeester in Haaksbergen hebben de afgelopen maanden keihard gewerkt aan een musical, genaamd Wolkenjagers. Het is niet zomaar een musical. Het verhaal, de liedjes, de choreografie, décor, kostuums; alles is door leerlingen én docenten van het Assink lyceum in elkaar gezet.

Het Woud der Verworpenen

Soms wil je gewoon weg van alles! Je ouders zeuren over school en studiekeuze. Je wil zelf alles bereiken, maar dat lukt niet en tegelijkertijd gaat alles steeds maar door. In de musical Wolkenjagers is daar een oplossing voor: Het Woud der Verworpenen. Een plek waar je de hele dag mag niksen, waar geen doelen zijn, geen keuzes, geen ambities, gewoon lekker niks. Maar is dat echt de oplossing? Wie zitten daar dan eigenlijk? Hoe zijn ze daar terecht gekomen? En wat moet je als je juist wél iets wil bereiken? In deze musical gaat het dus over wat je wil doen in je leven. Waar wil je voor gaan of wil je liever alles uitzetten en gewoon een beetje chillen? De personages nemen je mee in het Woud!

Het ontstaan van de musical

Twee jaar geleden zijn drama-docent Koen Termaat en CKV-docent Sjoerd de Jong begonnen met het schrijven van het verhaal en de muziek. Door corona werden de repetities helaas uitgesteld en konden zij pas in september 2021 van start gaan. Na maanden oefenen hebben maar liefst 60 leerlingen auditie gedaan. Daarvan zijn er 30 geselecteerd om deel te nemen aan het grote project. De leerlingen hebben ontzettend veel tijd gestoken in de voorbereiding. Zo repeteerden zij afgelopen maanden elke dinsdagmiddag. De hoofdrolspelers hebben zelfs nog een aantal zondagen en dinsdagochtenden gerepeteerd. Momenteel wordt elk vrij uurtje aangegrepen om extra te oefenen.

Huisgemaakte musical

De band bestaat volledig uit leerlingen. Zij hebben zelf de arrangementen van de muziek ontwikkeld. Ook achter de schermen doen er veel (oud-)leerlingen mee. Het licht en geluid worden verzorgd door oud-leerlingen en op de achtergrond kijken de nieuwe leerlingen mee met deze experts, zodat zij deze vaardigheid ook onder de knie krijgen. De regie is in handen van Koen Termaat. De choreografie wordt verzorgd door Bas te Lintelo, oud-leerling en dansdocent bij Xdance musical.

Spelen voor publiek

De musical wordt maar liefst drie keer opgevoerd. Op dinsdag 1 november mag de onderbouw van de locatie Bouwmeester gaan genieten van de eerste voorstelling. Op woensdag 2 november wordt de musical voor de bovenbouw opgevoerd en als klap op de vuurpijl vindt die avond de voorstelling plaats voor ouders, vrienden en andere geïnteresseerden.

Kaartverkoop

Geïnteresseerden kunnen kaartjes bemachtigen via tinyurl.coml/wolkenjagers. De kaartjes zijn helemaal gratis, maar je moet wel even reserveren. Wees er snel bij! Indien er veel belangstelling is, wordt er een extra voorstelling ingelast.

Musical Wolkenjagers