Bouwen, wonen en interieur (BWI)

In het profiel BWI maakt de leerling kennis met alle onderdelen van het bouwproces.

Profielmodulen

In leerjaar 3 krijgt de leerling de volgende vier modulen:

1. Bouwproces en bouwvoorbereiding: je leert een bouwproject voorbereiden en het bouwproces organiseren, profielen en kozijnen stellen en maatvoeren en uitzetten.
  2. Bouwen vanaf de fundering: je leert bekistingen voor funderingen maken, een halfsteensmuur metselen, isolatiematerialen verwerken en veilig werken op steigers en ladders.
  3. Hout- en meubelverbindingen: je maakt een werkstuk met enkelvoudige verbindingen, je leert werken met elektrische en pneumatische handgereedschappen en met houtbewerkingsmachines.
  4. Design en decoratie: je leert een kleurontwerp maken, interieurelementen ontwerpen, interieurelementen maken en voorbehandelen, afwerken en decoreren.

Keuzevakken

In leerjaar 4 komen de keuzevakken aan de orde. De leerling kan kiezen uit de volgende keuzelijnen:

1. Timmeren: daken en kapconstructies, gevelopeningen, bouwkundig onderhoud en renovatie, vloeren.
  2. Metselen: schoonmetselwerk, bijzonder metselwerk, bouwkundig onderhoud en renovatie, vloeren.
  3. Fijnhout-meubelmaker: meubel maken, interieurbouw, stands en betimmeringen, gevelopeningen, interieurontwerp en design.
  4. Schilderen: schilderen van hout en steenachtige ondergronden, schilderen en spuiten van metalen en kunststof ondergronden, onderhoud schilderwerk, interieurontwerp en design.