DOE

Lekker aan de slag met 10 in de week praktijk!

In zowel het eerste als het tweede jaar van vmbo-basis/kader ga je een groot deel van de week besteden aan DOE. DOE staat voor Denken, Ontwikkelen en Ervaren. In DOE zitten verschillende vakken verwerkt. Hierdoor ervaar je ook biologie, aardrijkskunde en verzorging in dit vooral praktische leergebied. Je werkt  projectmatig en langere tijd aan een thema dat dicht bij jouw belevingswereld ligt. Je kiest telkens een opdracht waarmee je aan de slag gaat. Zo ontdek je jouw interesses en voorkeuren en kun je een  goede keuze maken voor één van de vier profielen die wij aanbieden in het derde en vierde schooljaar. Je doet dus niet alleen kennis op, maar leert ook om samen te werken, te presenteren en te reflecteren.  Ook werk je tijdens DOE aan je onderzoeksvaardigheden.

Werken in het Techno Centrum

Tijdens DOE ga je aan de slag in het Techno Centrum en kom je in aanraking met bestaande  technieken en de nieuwste technologie. Wij vinden het belangrijk dat je kennis maakt met de uitdagingen en mogelijkheden van werken in de technische wereld. Deze vorm van onderwijs sluit  gauw aan op de praktijk en de bovenbouw van het vmbo. Naast werken met bestaande technieken,  maak je kennis met o.a. virtual reality (VR), hololenzen, vinylplotter, lasercutter, augmented reality en drones. Wij willen hiermee graag jou en jouw toekomstige klasgenootjes enthousiast maken voor techniek en technologie! Want techniek kom je overal tegen en is overal in verweven. Zo bereid jij je voor op de beroepen van de toekomst, die waarschijnlijk nu nog niet eens bestaan.

Lees meer over het Techno Centrum

Presenteren

Als je een thema hebt afgerond, dan ga je dit presenteren aan de klas. Je reflecteert op je eigen product en van andere leerlingen krijg je ‘tips en tops’ waarmee je  vervolgens een nieuw thema gaat starten. Je werkt telkens in kleine groepjes aan een  project. Daardoor word je steeds beter in sociale vaardigheden, samenwerken,  presenteren en plannen. Je bent steeds beter in staat om kritisch naar jezelf én naar andere leerlingen te kijken. Je wordt intensief begeleid door mentoren, leraren en onderwijsassistenten. Deze begeleiders staan op alle mogelijke momenten klaar en coachen je door het proces heen.

Meesterproef

De Meesterproef is een verplichte en feestelijke afsluiting van twee jaar DOE voor alle leerlingen uit het tweede leerjaar vmbo-basis/kader. Je presenteert dan jouw  meesterstuk. Dit kan bijvoorbeeld een product of een innovatief idee zijn. Om tot dit resultaat te komen, maak je gebruik van verschillende bedrijven en instellingen in de buurt. Tijdens DOE wordt er veel geleerd buiten de school.